Brev:
Vil ikke spise aftensmad - 7 mdr.
8. august 2010
Alder:
7 mdr.
Vil ikke spise aftensmad - 7 mdr.
Hej.
Vores dreng er nu blevet næsten 7 måneder og er godt i gang med skemad. Faktisk ammer jeg ikke mere om dagen, anbefalet af vores sundhedsplejerske, fordi det virkede som om amningen tog appetitten fra skemaden. Troede vi. Jeg vil dog gerne slutte amningen snart, så det passer mig godt at jeg ammer så lidt.
Jeg ammer nu kun før aftenputning kl ca 19.30 og om natten når han vågner mellem 2 og 4. Så sover han gerne til kl 6-7 stykker og får grød når han vågner. Han er god til at drikke af kop, så han får ikke flaske, grøden laver vi på mme så han får så meget mælk som muligt.
Problemet er, at han nogengange, oftest om aftenen, er frygtelig svær at få til at spise.
Han får fintmalet havregrød med sveskemos morgen, øllebrod eller 7-kornsgrød med fugtmos til frokost, frugtmos, tykmælk, banan, eller lidt grød om eftermiddagen og så prøver vi med grøntsagsmos om aftenen. Vi har prøvet alle konsistenser, han spiser helst en cremet grød, men det holder hårdt. De første 2-3 måske 10 skefulde går det fint, men så går han helt i flitsbue, hyler og skriger. Men når vi under anvendelse af al mulig mimik får listet lidt mos i munden på ham, ser det alligevel ud til at han gerne vil spise det, selvom hele måltidet kan foregå under skrig og skrål.
Kan det tænkes at han bare ikke ER sulten, selvom han måske kl 18 kun har fået ½ banan eller lidt tykmælk siden kl 13 hvor har har spist en stor portion energitæt grød baseret på mme?
Vi har prøvet kartofler, gulerødder, ærter, blomkål i alle kombinationer eller alene. Enkelte dage glider det ned uden problemer og vi tror vi har fundet noget han kan lide, næste dag skriger han sig gennem måltidet igen.
Han trives, er buttet, sover godt om dagen, 3-4 timer i alt som han vist skal, er glad i øvrigt.
Det skal siges at han også kan få lignende "anfald" om dagen når han får grød, men ikke så ofte som om aftenen, hvor det er næsten hver til hver anden aften.
Jeg kan jo se at han ikke mangler noget, men jeg vil gerne snart skippe natamningen, og så gælder det vel også om at få fyldt ham op om aftenen, selv om jeg godt ved, at energibehovet skal dækkes i løbet af hele dagen.
Jeg vil blive meget glad for dine kommentarer.
Hilsen
Helle